Spotlight: The pedophiles are under it
18-year-old Camila is originally from costa Rica where she has a big friend group and a loving family, so what made her come all the way from Catago – Costa Rica to Odder – Denmark?
By Simon Kjærgaard Madsen
I 2001 får en gravergruppe på avisen Boston Globe en ny sag i hænderne. En sag fra ingen ringere den katolske kirke og pædofili, noget som går sammen som hånd i handske, men også bliver gemt lige så godt væk som en hånd i en handske. Før nu.
Selve filmen strækker sig over en 128 minutter og med et stjernespækket cast, Mark Ruffalo, Michael Keaton og Rachel McAdams bare for at nævne få af A-list skuespillerne. Filmen viser både den intense side af mennesker der prøver at redde ansigt og den chokerende ignorance overfor ens handlinger, men samtidig også den lange ventetid, hårde papirarbejde og følelsen af at man ingen veje kommer og har stødt mod muren når man laver undersøgende journalistik. Filmen følger graverjournalisterne fra ”Spotlight”, en gruppe graverjournalister fra Boston Globe der er på sporet af en række pædofili sager i den katolske kirke, hvor i stedet for at blive irettesat af de ældre ledere i kirken er de i stedet blevet forflyttet og sagerne er fortsat videre.
Filmens realisme og detaljedrevne plot er samtidigt dets højdepunkt hvor skuespillerne får lov til at skinde igennem, men samtidig også dens akilleshæl da det dræner luften ud af filmen i dets jagt på ekstrem realisme. De journalistiske scener hvor bla. de dømte præste bliver interviewet ligger. Også meget vægt i at det de siger er så ekstremt at det skal løfte scenen og derfor nogle gange kan føle ekstremt underspillet og drive pointen væk fra plottet omkring hvor ekstremt det er.
I mange af scenerne bliver plottet og subplots diskuteret som aldrig bliver nævnt igen, trods filmens længde.
”Spotlight” gør en stor dyd ud af at vise hvordan en journalists rigtige arbejde er, med dets op og nedgange men fejler i at vise den menneskelige side, både på arbejdet men også udenfor. Scenerne der skulle bygges op som et ”point of no return”, bliver hurtigt overskygget af filmens valg af fokus på realismen der trækker tempoet af filmen ned, når det ellers burde være på vej op. Dog er skuespillet i høj klasse i filmen højdepunktet der trækker filmen op og dets plot.
Sårn rimlig god/6
Follow us